Cała przygoda z tworzeniem wizerunku firmy rozpoczyna się od identyfikacji wizualnej. W pierwszej kolejności projektowane jest logo, które stanowi nieodłączny element pozostałych materiałów reklamowych. Idąc tym tropem, zaleca się stworzenie profesjonalnej księgi znaku, która niejako ma za zadanie wytłumaczyć sposób korzystania z logo na potrzeby działań firmy w kierunku promocji czy innych elementów reklamowych. Jednakże czy każdy z nas potrzebuje stworzyć księgę znaku dla swojej firmy?
Księga znaku to swoista odpowiedź na to, jak wykorzystać logo w marketingu. Załóżmy, że posiadasz swoje logo, które spełnia Twoje oczekiwania. Następnie chciałbyś je umieścić np. na ulotkach czy banerze reklamowym. W tym momencie powstaje pytanie, jak je wykorzystać, aby dobrze wyglądało na każdym innym projekcie? I właśnie w wyniku tego, jak zostało to już wcześniej wspomniane, pojawia się odpowiedź w formie księgi znaku. Zawiera ona sprecyzowane reguły mówiące o tym, jak klient powinien postrzegać naszą markę, a także w jaki sposób mogą z niego korzystać pozostałe osoby, aby zawsze dobrze się prezentowało.
Niewątpliwie instrukcja obsługi logo w postaci księgi znaku w dużym stopniu ułatwia pracę. Głównie chodzi tu o osoby wykorzystujące je w różnym celu jak chociażby marketingowcy czy pozostali projektanci. W efekcie pozwala to zaoszczędzić czas i zachować spójność wszystkich materiałów. Dzięki temu identyfikacja wizualna firmy pozostaje w należytym porządku.
Każda księga znaku powinna zawierać następujące elementy:
Zawiera ideały przyświecające stworzeniu logo. To także historia firmy, znaczenie symboliczne logo oraz główne cele i inspiracje, z których czerpie.
Najważniejsza część ukazująca logo w wersji podstawowej oraz alternatywnej. Forma podstawowa przedstawia znak na jasnym oraz ciemnym tle. Często jest to również wersja wertykalna i horyzontalna. Z kolei wersje alternatywne stanowią wersja negatywna, zawierająca odwrócone kolory, a także achromatyczna będąca w kolorach szarości. Możemy tu także znaleźć skróconą wersję znaku czyli np. sam sygnet.
Lwia część w celu zapewnienia poprawnego druku oraz wykorzystania online. Kolorystyka najczęściej jest opisywana w palecie CMYK, RGB i PANTONE
Opis użytych czcionek, który gwarantuje spójność identyfikacji wizualnej pod kątem użytych fontów.
Określenie minimalnej dopuszczalnej wielkości znaku wraz z typografia, aby zachować maksymalną czytelność znaku zarówno w druku jak i użyciu online. Logo zostaje przedstawione zarówno na jednolitych jak i niejednolitych tłach.
Spis potencjalnych błędów i niewłaściwego użycia znaku jak np. zmiana kolorystyki, brak zachowania proporcji, dodanie gradientu, zmiana typografii itp.
Księga znaku to profesjonalny i obszerny dokument. Przeważnie korzystają z niej średnie i duże firmy. W rzeczywistości jest to dość kosztowna inwestycja, z tego względu należy się zastanowić nad kilkoma aspektami, aby ustalić zawartość księgi. Dla przykładu, prowadząc biznes online nie potrzebujemy tak rozbudowanej księgi znaku.
Z tego powodu musimy zastanowić się, kto będzie naszym odbiorcą, jakie są cele naszej firmy, jaki jest zakres działania oraz wielkość środków przeznaczonych na reklamę. Dobrze opisany brief pozwoli doprecyzować wielkość i zawartość księgi znaku, a co za tym idzie, ustalić jej koszt.
Przygotowanie profesjonalnej księgi znaku stanowi dopełnienie zaprojektowanego logo. Dzięki niej jesteśmy w stanie wyeliminować potencjalne błędy wiążące się z użyciem logo. Co więcej, oszczędzamy czas sobie oraz innym pracującym przy kolejnych materiałach. Sumarycznie zyskujemy oszczędność pieniędzy. Należy jednak pamiętać o kwestiach prawnych, które muszą być ściśle przestrzegane. Chodzi tu przede wszystkim o nazwę firmy i użycie znaku towarowego. Aczkolwiek profesjonalna firma powinna być w stanie zapewnić zarówno prawa autorskie jak i dostosować zawartość księgi do potrzeb klienta.
Reasumując, zbiór zasad w postaci księgi znaku ułatwia korzystanie z logo firmy. Nie musimy się przejmować czy dane tło będzie odpowiednie, a pozycja logo na breloczku dobrze się prezentować. Za pomocą księgi otrzymujemy pewność, że nasze logo zawsze będzie się dobrze prezentować, a osoba zewnętrzna zaprojektuje pozostałe materiały dla firmy zgodnie z jej koncepcją.
Jeżeli podobają Ci się nasze prace przedstawione w portfolio i chciałbyś skorzystać z naszych usług, napisz!
Przygotujemy wszystkie potrzebne grafiki w zależności od potrzeb. A to wszystko w oparciu o nowoczesny design!