Kontakt
Masz pytania? Skontaktuj się.
Tel.: +48 726 347 675 Mail: kontakt@geekimagination.pl
Pokrętło aparatu zawiera wiele różnych oznaczeń, które ukazują poszczególne tryby w aparacie. Początkowym wyborem fotografującego zdecydowanie okazuje się być program zielony czyli nic innego jak tryb automatyczny. Jednakże chcąc zyskać większą kontrolę nad naszym aparatem decydujemy się przejść na ustawienia manualne. W efekcie może to rodzić wiele pytań i niepewności u początkującego fotografa. Dlatego w tym artykule wyjaśniamy, czym są tryby a aparacie określane jako PASM oraz w jaki sposób z nimi współpracować.
Zaczynając od trybu AUTO znajdujemy się w bezpiecznej strefie. Nic więc dziwnego, że nazywany jest zieloną automatyką. Zaletą jest tu bez wątpienia szybkie wykonanie zdjęcia. W trybie automatycznym aparat nie wymaga od nas niczego innego jak tylko wciśnięcia spustu migawki. Większość funkcji jest tu wówczas niedostępna i w związku z tym nie mamy wpływu na naświetlenie czy też poprawne ustawienie ostrości. Zdjęcia wykonane w trybie AUTO są w większości poprawne technicznie, chociaż nie zawsze oddają zdjęciu taki charakter, jaki byśmy chcieli. Jeżeli jednak oczekujesz czegoś więcej od swojego sprzętu, przejmij nad nim kontrolę poprzez tryby PASM. Początki mogą nie być najlepsze – zdjęciom może brakować ostrości, będą poruszone lub niedoświetlone. Bez obaw. Poniżej opiszemy, w jaki sposób pracować z aparatem, aby tryby fotograficzne dały nam w rezultacie kadry, które przykują uwagę i dadzą zamierzony efekt.
Jeśli dopiero zaczynamy naszą przygodę z fotografią, tryb „P” jest niewątpliwie bardzo dobrym rozwiązaniem spośród trybów PASM. W związku a nim, łagodnie przejdziemy z trybu pełnej automatyki na taki, w którym samodzielnie będziemy dobierać parametry zrobienia zdjęcia. Programowalna automatyka jest hybrydą łączącą w sobie automatyczne ustawianie ekspozycji oraz manualne ustawienia pozostałych parametrów.
Konkludując wszystko w całość :
W trybie priorytetu przysłony cała nasza uwaga skupia się na otwarciu migawki. W wyniku ustawienia odpowiedniego jej otwarcia decydujemy o głębi ostrości naszego zdjęcia – tło będzie bardziej rozmyte lub całość będzie miała wyszczególnione poszczególne elementy.
Słowo przysłona pochodzi od angielskiego słowa „aperture”. Stąd też w aparatach oznaczana jest jako „A” lub Av („aperturevariable”). Stanowi ona element obiektywu decydujacy o tym, jak dużo światła wpadnie nam do aparatu.
W rzeczywistości opisujemy ją poprzez wartość przysłony, która oznaczana jest za pomocą literki „f” np. f/2.8, f/22. Im wartość przysłony jest mniejsza, tym więcej światła wpada do obiektywu. Cecha ta nazywana jest jasnością obiektywu.
W przeciwieństwie do przysłony, migawka nie ma nic wspólnego z obiektywem. Jest to mechanizm umieszczony w body aparatu. Geneza słowa migawka wywodzi się od angielskiego słowa „shutter”. W aparatach oznaczana jest jako „S” lub w zależności od modelu – Tv („timevariable”).
Ustawiając migawkę, wybieramy odpowiedni czas naświetlania. Określa on jak długo światło ma padać na sensor. Czas naświetlania wyrażany jest w częściach sekundy (1/4000, 1/250) lub w sekundach (2″). Innym nazewnictwem jest także czas ekspozycji lub czas otwarcia migawki.
W efekcie, czas otwarcia migawki odpowiada on za zamrożenie ruchu na zdjęciu. W sytuacji, gdy ustawimy zbyt długi czas naświetlania, to w rezultacie nasze zdjęcia będą poruszone. Załóżmy, że chcemy ukazać rozmycie płynącej wody. W tym przypadku wybór dłuższego czasu sprawdzi się bardzo dobrze. W związku z tym aparat umieszczamy na statywie i ustawiamy czas na np. 1 sekundę. Opcja ta nadaje się również do tzw. malowania światłem. Chcąc uchwycić światła samochodów zamieniające się w smugi, wydłużamy czas naświetlania do kilku sekund.
Tryb manualny to najbardziej rozbudowany tryb w aparacie. Pozwala nam przejąć pełną kontrolę nad zdjęciem, które robimy. To, w jaki sposób będą wyglądać parametry bez wątpienia jest zależny tylko od nas. Spośród wszystkich trybów PASM, tryb ręczny jest idealną opcją, aby zaobserwować zależność poszczególnych parametrów i nauczyć się jak mają one ze sobą współgrać.
Na zakończenie podamy chociażby taką sytuację – skoro wartość przysłony decyduje o tym, ile światła wpadnie nam do obiektywu, to im większy otwór przysłony ustawimy, tym bardziej możemy skrócić czas naświetlania. Wówczas uzyskamy nieporuszone zdjęcie. A co za tym idzie, w rezultacie możemy również zmniejszyć ISO, aby uniknąć szumu na zdjęciu.
To, w jaki sposób będziemy korzystać z naszego aparatu jest tylko i wyłącznie decyzją samego fotografa. Możemy pozostać w trybie AUTO albo jeszcze bardziej dążyć do uzyskania lepszych efektów zdjęć decydując się na ustawienia półautomatyczne bądź całkowicie ręczne. W wyniku ustawień manualnych z pewnością będziemy uzyskiwać coraz lepsze efekty w miarę upływu czasu i ćwiczeń. A nie taki diabeł straszny jak go fotografują 😉 Bezsprzecznie przejmiemy kontrolę nad kadrem i ukazaniem tego, co ma eksponować nasza fotografia.
Tel.: +48 726 347 675 Mail: kontakt@geekimagination.pl